Allerede i oktober sidste år
kunne vi præsentere den helt nye mini-off-roader,
Suzuki Jimny, her på Motorsiden.dk. Nu er den, som
det var planlagt, landet i Danmark. Sådan næsten,
for de første eksemplarer er godt nok blevet
udstyret med danske nummerplader, men først i
slutningen af april vil Suzuki officielt lancere den
nye bil i Danmark.
Først til den tid har man
nemlig biler nok. Den danske importør har allerede
nu en kø på ikke færre end 1400 interesserede
kunder, men man får kun leveret 250 biler i 2019, så
det er blot med at melde, sig, hvis man er liebhaver
til den fænomenale lille bil.
Regnfulde
dage
I disse spalter går vi ikke i
detaljer med bilen, for den er allerede grundigt
beskrevet sidste efterår (læs
om Suzuki Jimny er >>>), men i modsætning til de
første testkørsler i Tyskland, var skovvejene
omkring Ledreborg Slot, hvor præsentationen for den
danske presse fandt sted, godt mudrede efter flere
dage med vådt vejr. Bilerne var udstyret med
standard M&S dæk med dimensionerne 185/80-15 og
selvom kørselsforholdene var næsten utåleligt
umulige, kom de sikkert gennem. Så sikkert som nu
førerne var i stand til at betjene dem…
Suzuki Jimny introduceres i
to versioner, Active og Adventure. Basis
specifikationerne for de to, som er prissat til hhv.
230.000 og 255.000 kroner, er ens og inkluderer
bl.a. automatisk nødbremse, skiltegenkendelse, den
seneste udgave af det avancerede firehjulstræksystem
med reduktionsgear, fartpilot, el-sideruder,
sædevarme, splitbagsæde og meget mere.
Meget ekstra
for lidt ekstra
For de 25.000 kroner oven i
får man yderligere klimaanlæg, Fuld LED forlygter
(kan på det varmeste anbefales), alufælge, 7” skærm,
navigation, læderrat, varme i sidespejlene,
lygtevaskere, alu-reservehjul på bagklappen og meget
mere. Og begge versioner er også udrustet med
vognbaneassistent.
Vognbaneassistenten er aktiv,
men fornuftigt nok skubber den ikke bilen tilbage i
vognbanen med samme kraft, som i mange andre biler,
hvilket da ville være været
til mere skade end gavn, på grund af bilens
”kropsfacon” (den er stort set ligeså bred som den
er høj). I Jimny sker korrektionen blødt, men så
blødt, at sikkerhedsorganisationen, EuroNCAP, ikke
har givet Jimny tilstrækkelig høj karakter på netop
det punkt, hvilket gør, at den præcis misser
muligheden for at opnå de fire EuroNCAP-stjerner,
man havde håbet på.
Tre er også
godt
Fire stjerner var ellers et
realistisk mål, fordi alle de øvrige kriterier er
mere end bestået og Jimny er da også den første bil
i sin klasse, der overhovedet er testet efter de
seneste markant hårdere testprocedurer, bilerne i
dag udsættes for. Efter den nye testmetode anses
fire stjerner for at være et meget godt resultat,
der langt overgår tidligere test-procedures fem
stjerner.
Derfor: Når man blot ved det,
gør det måske ikke så meget, for det er under alle
omstændigheder ikke på motorvejene, Jimny gør sig
bedst.
|