- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Kort mudder-test: Suzuki Jimny

Jimny er landet – næsten


Af Søren Clauding – marts 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Allerede i oktober sidste år kunne vi præsentere den helt nye mini-off-roader, Suzuki Jimny, her på Motorsiden.dk. Nu er den, som det var planlagt, landet i Danmark. Sådan næsten, for de første eksemplarer er godt nok blevet udstyret med danske nummerplader, men først i slutningen af april vil Suzuki officielt lancere den nye bil i Danmark.

 

Først til den tid har man nemlig biler nok. Den danske importør har allerede nu en kø på ikke færre end 1400 interesserede kunder, men man får kun leveret 250 biler i 2019, så det er blot med at melde, sig, hvis man er liebhaver til den fænomenale lille bil.

 

Regnfulde dage

I disse spalter går vi ikke i detaljer med bilen, for den er allerede grundigt beskrevet sidste efterår (læs om Suzuki Jimny er >>>), men i modsætning til de første testkørsler i Tyskland, var skovvejene omkring Ledreborg Slot, hvor præsentationen for den danske presse fandt sted, godt mudrede efter flere dage med vådt vejr. Bilerne var udstyret med standard M&S dæk med dimensionerne 185/80-15 og selvom kørselsforholdene var næsten utåleligt umulige, kom de sikkert gennem. Så sikkert som nu førerne var i stand til at betjene dem…

 

Suzuki Jimny introduceres i to versioner, Active og Adventure. Basis specifikationerne for de to, som er prissat til hhv. 230.000 og 255.000 kroner, er ens og inkluderer bl.a. automatisk nødbremse, skiltegenkendelse, den seneste udgave af det avancerede firehjulstræksystem med reduktionsgear, fartpilot, el-sideruder, sædevarme, splitbagsæde og meget mere.

 

Meget ekstra for lidt ekstra

For de 25.000 kroner oven i får man yderligere klimaanlæg, Fuld LED forlygter (kan på det varmeste anbefales), alufælge, 7” skærm, navigation, læderrat, varme i sidespejlene, lygtevaskere, alu-reservehjul på bagklappen og meget mere. Og begge versioner er også udrustet med vognbaneassistent.

 

Vognbaneassistenten er aktiv, men fornuftigt nok skubber den ikke bilen tilbage i vognbanen med samme kraft, som i mange andre biler, hvilket da ville være været  til mere skade end gavn, på grund af bilens ”kropsfacon” (den er stort set ligeså bred som den er høj). I Jimny sker korrektionen blødt, men så blødt, at sikkerhedsorganisationen, EuroNCAP, ikke har givet Jimny tilstrækkelig høj karakter på netop det punkt, hvilket gør, at den præcis misser muligheden for at opnå de fire EuroNCAP-stjerner, man havde håbet på.

 

Tre er også godt

Fire stjerner var ellers et realistisk mål, fordi alle de øvrige kriterier er mere end bestået og Jimny er da også den første bil i sin klasse, der overhovedet er testet efter de seneste markant hårdere testprocedurer, bilerne i dag udsættes for. Efter den nye testmetode anses fire stjerner for at være et meget godt resultat, der langt overgår tidligere test-procedures fem stjerner.

 

Derfor: Når man blot ved det, gør det måske ikke så meget, for det er under alle omstændigheder ikke på motorvejene, Jimny gør sig bedst.


 

Andre Suzuki prøvekørsler – find dem her >>>

 

Læs også:

Verdens mindste offroader gør comeback >>>

 

Moderne offroader med teknikken i orden >>>


Efter 20 år er Suzuki nu klar med en helt nye Jimny. Den er verdens mindste rigtige offroader. Vi har også kørt den i Tyskland på plane veje såvel som regulært offroad terræn i forbindelse med de første internationale testkørsler sidste efterår. Fuld HD.







Billederne til venstre viser øverst en Jimny med M&S dæk på køre oven er træbro af langsgående rafter - mens vejret var tørt. Nederst forsøges samme manøvre med i mudder. Der skulle ikke meget til, før man hang ud over broen som billedet viser - selvom den havde reelle off-road dæk på. Og nej, det var ikke Motorsiden.dk's redaktør, der forinden havde siddet bag rattet. Men det kunne for den sags skyld være sket for ham (mig...) også... Der var mildest talt skøjte glat.
Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt